Čtvrtek 06.07.2006

<< předchozí den následující >>

Ráno jsme vstávali o něco později. To už kolem našeho stanu začaly pobíhat nějaké děti. Sbalili jsme stan a věci a rozhodli jsme se, že Manfredovi aspoň napíšeme dopis. Dopis jsme napsali a šli ho hodit do jeho schránky. Jaké bylo ale naše překvapení, když před domem stál nějaký muž. Přišli jsme blíž, zeptali jsme se – a byl to on! Měli jsme z toho velkou radost, že ho poznáváme a že se nám ho podařilo zastihnout doma. Hned nás pozval na snídani, která se skládala ze spousty druhů pečiva, pomazánek, a tak podobně. Během snídaně nám vysvětlil, že s manželkou včera byli někde u známých a vrátili se až později večer. Po snídani jsme si dali sprchu, kterou jsme už 3 dny neměli a pak jsme s Manfredem vyrazili na prohlídku města a on, jakožto učitel dějepisu, nám k tomu dělal odborný výklad (samozřejmě v angličtině) a my tomu kupodivu jakž takž rozuměli. Prošli jsme celé město, navštívili jsme vyhlídku na místním zámku, známou knihovnu, kde je uložena tzv. „Stříbrná bible“ a také samozřejmě dominantu Uppsaly, místní katedrálu, kde jsou uloženy ostatky švédských králů. Pak už jsme zamířili zpět k jeho domu, kde nám mezitím jeho žena udělala takové typické švédské jídlo, což byly ryby se spoustou dalších omáček a s brambory. Byla to pro nás změna a musíme říct, že příjemná, jídlo bylo velmi dobré. K jídlu jsme měli na výběr mezi vodou a pivem a jako správní Češi jsme si samozřejmě dali pivo, které nebylo špatné. Po obědě byl ještě dezert v podobě zmrzliny, která byla také moc dobrá. Zanedlouho po obědě (to už bylo téměř 18 hodin) jsme s Manfredem a Margit vyrazili autem ke 20 kilometrů vzdálenému jezeru, kde jsme se mohli koupat. Jezero bylo spíš menší (aspoň v porovnání s tím, co jsme dosud viděli) a voda byla nečekaně příjemná. Po chvíli ve vodě jsme se sbalili a vyrazili na malý výlet do místního lesa směrem na místo s pěkným výhledem. Cestou jsme museli překonat asi pětimetrový průliv mezi jezery pomocí místní speciality – voru, na kterém je řetěz, kterým se člověk přitáhne na druhou stranu. Bylo to trochu nebezpečné, ale odměnou nám byl překrásný výhled na jezero a jeho okolí. Zpátky k autu jsme šli stejnou cestou a při cestě autem zpět jsme jeli po vedlejších cestách místní přírodou, kde jsme viděli typické švédské domky a spoustu dalších zajímavých věcí švédského venkova. Povečeřeli jsme opět pečivo s máslem, marmeládou a spoustou dalších věcí, které byly k dispozici. Po večeři jsme si až do půl dvanácté povídali s Manfredem a s Margit úplně o všem možném. Manfred hodně cestuje, tak mluvil o svých zážitcích a taky jsme zjistili, že se dorozumí aspoň 10 jazyky, což nás velmi udivilo. Pak jsme se začali cítit unaveně a proto jsme šli spát.

Tip dne

Mimo velká města jsou moc hezká místa, která stojí za návštěvu.